Import towarów z Wielkiej Brytanii

O czym musisz pamiętać importując towar z UK. Od 1.01.2021 zmieniły się przepisy celne, dotyczące transportu towarów traktujące Wielką Brytanię jako tzw. kraj trzeci nie należący do Unii Europejskiej. Konieczny jest komplet dokumentów żeby sprawnie nastąpiła dostawa i odprawa celna.

Nie jest to trudne aczkolwiek lepiej przygotować się troszkę wcześniej, zaoszczędzisz czas i nerwy;)

  1. faktura – konieczne jest przetłumaczenie na język polski – samodzielne tłumaczenie jest wystarczające. Nie pomijaj wartości netto i brutto towaru ( jednostki). Dopisz materiał z którego wykonany jest towar. W przypadku zabawek np: plastik. Musisz dopilnować żeby na fakturze Twój kontahent zawarł informację o tzw. warunkach płatności, to jest informacja, która mówi o tym do którego momentu firma nadająca jest odpowiedzialna za przesyłkę. Ta informacja to np. “DAP”( Incoterms – Dostarczone do miejsca) dopilnuj również żeby na fakturze była informacja o miejscowości dostarczenia ( nie wystarczy, że ODBIORCA jest wpisany na dokumencie pogrubioną czcionką na pierwszej stronie…). Jeśli wpiszesz pod warunkami płatności będzie OK.
  2. w zależności od kategorii towarów konieczna jest deklaracja zgodności. Np. kategoria zabawek to certyfikat CE – otrzymasz od kontrahenta od którego kupujesz towary
  3. packing lista – po wysłaniu towaru otrzymasz od kontrahenta
  4. poproś o numer listu przewozowego oraz jakim spedytorem wysyłane jest zamówienie.

Powyższe to punkty, które musisz dopilnować już w momencie wysyłki Twojego zamówienia.

Na dane kontaktowe zawarte w zamówieniu skontaktuje się z Tobą spedytor już z Polski.

Towar dociera do Polski otrzymujesz zapytanie, czy masz już wybraną agencję celną czy upoważniasz ( jeśli masz już wybraną) firmę, która Cię informuje o przesyłce już w Polsce i jej nadajesz bezpośrednie upoważnienie do reprezentacji Twojej firmy przez służby celno-skarbowe. Dostajesz komplet dokumentów do wypełnienia:

  • upoważnienie (czasowe lub bezterminowe),
  • zlecenie tranzytowe – jeśli wypełnisz upoważnienie to zlecenia już nie trzeba uzupełniać,
  • otrzymujesz cennik agencji celnej firma spedycyjna pyta Cię czy zarejestrujesz się sam w PUESC czy zlecasz to spedytorowi (odpłatnie koszt ok. 100 zł netto),
  • tabelę w excelu do wypełniania dot. sprowadzanego towaru, wartość w funtach, waga netto, brutto, ilość kartonów – wszystkie dane masz na fakturze wystarczy to przepisać ,
  • załączasz dokumenty rejestracyjne firmy.

Po wypełnieniu powyższych dokumentów wysyłasz kopię mailem oraz oryginały na adres wskazany w upoważnieniu. UWAGA upoważnienia muszą być w 2 egzemplarzach podpisane przez właściciela firmy.

Jeśli nie chcesz narażać się na dodatkowe koszty musisz założyć konto w PUESC i uzyskać poprzez rejestrację ID SISC. Nie wybieraj rejestracji uproszonej! Zarejestruj się podpisując wniosek podpisem kwalifikowanym. To co musisz zrobić to nadać tzw. reprezentację dla firmy spedycyjnej. Uważaj bo aktywacja konta może trwać nawet 20 dni.

Firmie spedycyjnej przesyłasz tzw. numer powiązania a to jest po prostu numer wniosku w którym nadajesz ” reprezentację” firmie spedycyjnej w PUESC, który rozpoczyna się od cyfr 30….

Po kilku dniach dostajesz dokument do zapłaty VAT oraz cło. Wartości zależne są od rodzaju towaru, który sprowadzasz. W moim przypadku było to ok. 5% wartości towaru. Przesyłam agencji celnej potwierdzenie wpłaty. I wtedy już możesz czekać na upragnione zamówienie.

Dokumenty o które jesteś proszony po przyjeździe towaru do Polski mogą się różnić między firmami spedycyjnymi dlatego zawsze jeśli czegoś nie wiesz to po prostu pytaj. Ale powyższa instrukcja jest dość dokładna i pomoże Ci w Twoim pierwszym imporcie. Sam import trwa ok. 2 tygodni.

Powodzenia!;)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *