Na co zwracać uwagę wybierając kuriera do sklepu internetowego?

Klient e-commerce jest już bardzo wymagający, duże sklepu dopilnowały żeby niczego mu nie zabrakło a firmy kurierskie mimo, iż są pośrednikiem znają swoją ważną rolę w dostarczaniu towarów dla e-handlu.

Wyróżniamy różne formy dostarczenia przesyłek dla klientów sklepów internetowych.

Punkty odbioru.

Przez punkty odbioru rozumiemy bardzo popularne Paczkomaty, stacje benzynowe czy kioski oraz Żabki, placówki Poczty Polskiej. Klienci zwracają uwagę na:

  • koszty wysyłki,
  • szybkość dostarczenia przesyłki,
  • informacja, kiedy paczka już na niego oczekuje,
  • godziny otwarcia punktu pozwalające nam na swobodny odbiór o wygodnej porze,
  • bezkontaktowy odbiór (aplikacja mobilna).

Kurier

  • koszty wysyłki,
  • szybkość dostarczenia przesyłki,
  • doręczenie w miejscu, które klient wskazał,
  • informacja, kiedy paczka już na niego czeka,
  • kontakt telefoniczny przed dostarczeniem,
  • ewentualnie informacja kiedy kurier nas nie zastał i gdzie znajduje się przesyłka,
  • możliwość przekierowania przesyłki na inny adres,
  • możliwość zostawienia paczki w miejscu, która jest w bliskiej odległości od naszej trasy powrotu z pracy (2-3 km),
  • możliwość zapłaty za pobraniem bądź kartą płatniczą.

Odbiór osobisty w sklepie stacjonarnym czyli usługa Click & Clollect

  • zazwyczaj usługa bezpłatna aczkolwiek czasowo wyłączana przez sklepy internetowe np. w związku z wyprzedażami albo sytuacją pandemii
  • zaletą dla klientów niewątpliwie jest możliwość odbioru w galeriach handlowych o dogodnej dla klienta porze,

A teraz trochę statystyki. Co roku można dla zainteresowanych zapoznać się ze statystykami dotyczącymi branży e-commerce, zachęcam do zapoznania się z raportem Gemius. Cały raport jest dość obszerny, my zajmiemy się tylko kwestią najczęściej wybieranych form dostarczenia produktów przez klientów żeby pokazać Ci drogi Czytelniku jak ważną rolę odgrywa wybór firmy kurierskiej. Spójrz, które formy płatności motywują klientów do zakupu w Twoim sklepie internetowym:

I zerknij proszę jeszcze na najczęściej wybierane formy dostawy:
Powyższe dane wskazują jak ważny jest wybór dla klienta, czyli w naszym sklepie internetowym powinien na pewno obowiązkowo znaleźć się zarówno kurier jak i Paczkomaty.
 
Z perspektywy sklepu internetowego oczywiście klient pełni najważniejszą rolę: jego wygodna, szybkość zakupów i intuicyjność.
 
Dla właścicieli sklepów internetowych pamiętając o wygodzie klienta musimy myśleć również o swoim interesie czyli jak wybrać odpowiedniego partnera do współpracy. Czy jest to w ogóle możliwe?
 
Oczywiście nie musimy wybierać jednej firmy, możemy korzystać z usług brokerów kurierskich typu Frugonetka czy Apaczka, zrzeszają kilka firm, mają w ofercie różne możliwości wysyłki zarówno listy, paczki w różnych gabarytach czy całe palety.
 
Decydując się na stałą współpracę i podpisanie umowy z firmą kurierską zostaniemy zapytani na samym początku o średni wolumen przesyłek w miesiącu. Dla małych sklepów może stanowić to nie lada problem gdyż firma kurierska wymusi na nas podanie wolumenu i od tego zależeć będą ceny na poszczególne gabaryty ( wielkości przesyłek). Najmniejszy abonament to np. 150 paczek w miesiącu. Przesyłki o mniejszej wielkości będą tańsze a większe droższe, porównaj oferty ( cena zależy od wysokości paczek). W niektórych firmach otrzymasz ofertę abonamentową czyli po określeniu ilości obsługiwanych przez operatora przesyłek będziesz płacić z góry za dany wolumen. Jeśli nie wyślesz w danym miesiącu odpowiedniej ilości przesyłek, kwota pozostała przepada, dlatego na początku polecam obserwować ilości i analizować ilość wysyłanych przesyłek w różnych okresach ( sezonowe przyrosty sprzedaży). W tym akapicie wskazałam zależność pomiędzy wielkością przesyłki a jej ceną.
 
Wystawiając list przewozowy upewnij się, że zamówiłeś również kuriera po odbiór Twojej przesyłki– zazwyczaj system firmy kurierskiej jasno to wskazuje jednak czasami można mieć wątpliwości gdy trzeba zrobić zlecenie w zupełnie innym miejscu ( osobna zakładka) w aplikacji kurierskiej.
 
Kolejną ważną sprawą z perspektywy sklepu internetowego są płatności, jak wiemy klienci płacą zarówno szybkim e-przelewem jak również za pobraniem ( gotówką w obecności kuriera). Płatność za pobraniem jest droższa upewnij się o ile jest wyższa ( zazwyczaj ok. 1,50 zł netto).
 
Stały odbiór przesyłek, jest to termin, który skutkuje codzienną wizytą kuriera w naszej firmie. Możliwość ustalenia stałego odbioru paczek może być zależna od ilości wysyłanych przesyłek, można również ustalić stałą porę odbioru ( zasada im później tym lepiej sprawdzi się tutaj najlepiej).
 
Warto dowiedzieć się odnośnie możliwości zmiany adresu (w okresie wakacyjnym jest to często stosowana możliwość) w jaki sposób skutecznie to zgłosić firmie kurierskiej i na jakim etapie wysyłki to zrobić oraz jaki to jest koszt.
 
Kolejną ważną sprawą z perspektywy czysto operacyjnej jest to jak długo ważny jest list przewozowy jest to kolejne pytanie, jak go prawidłowo uzupełnić, które pola są obowiązkowe.
Jaki jest koszt nie odebrania przesyłki przez klienta. Jakich kartonów używać oraz jakiego rodzaju taśmy klejącej pełną specyfikację na pewno otrzymasz od operatora.
 
Pamiętaj również, że jeśli Twoja paczka wielkością będzie większa niż zadeklarowane jej wymiary, poniesiesz dodatkowe opłaty, dowiedz się jakie to kwoty. Mylić się jest rzeczą ludzką jednak warto wiedzieć ile będzie Cię to kosztować.
 
Przesyłki o nietypowych wymiarach ( ponad 100 cm) to przesyłki tzw. niestandardowe ( np. narty, sprzęt fotograficzny – tła) dowiedz się jakie to koszty, może się zdarzyć, że taniej będzie wysyłać towar na palecie…
 
 
Jesteś na stronie poświęconej e-commerce także już odnoszę się do e-handlu. Pierwsze co należy zrobić to zintegrować swoją platformę e-commerce z wybranym przez nas kurierem. „Integracja” czyli połączenie i zarazem wymiana danych między systemami. Pełne dane klienta zapewne posiadasz albo w swoim e-sklepie bądź na Allegro. Oczywiście możesz te dane przepisywać ręcznie do aplikacji kurierskiej jednak bardziej rozsądny jest ich automatyczny przepływ do aplikacji kurierskiej gdzie wygenerujesz jedynie list przewozowy, który pobierze pełne dane klienta odnośnie dostawy z Twojego systemu sprzedażowego. Jeśli jesteś przedstawicielem większej firmy to generować listy przewozowe będziesz chciał z albo systemu ERP ( system sprzedażowo-magazynowy) albo z systemu WMS ( system magazynowy). Upewnij się podczas prac integracyjnych czy programista /developer zauważył w specyfikacji, którą mu dostarczyłeś (a Ty dostałeś od przedstawiciela handlowego), że zlecenie kurierskie to osobne dane, którymi też się powinien zainteresować;-) Jeżeli chodzi o wdrożenie INPOST-u tutaj dodatkowo będziesz musiał ustalić na jakiej podstawie system rozpozna poszczególne gabaryty ( dla Ciebie to są koszty) czyli wielkości paczek – jednak tutaj możliwości jest dość sporo a temat jest zawiły stąd tylko o tym nadmienię.
 
 
Informacji jakimi powinieneś się zainteresować przy wyborze kuriera jest dość sporo, mam nadzieję, że wskazałam najważniejsze i już jesteś przygotowany do odbycia pierwszych rozmów z przedstawicielami handlowymi. Życzę Ci powodzenia i dużego wolumenu paczek!;-)
 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *